vineri, 18 martie 2011

Cărţile mele: O stea căzând de înalţă

O  STEA  CÃZÂND, SE-NALTà
- florilegiu omagial pentru GRIGORE VIERU -

ÎNTÂLNIRI CRUCIALE
ŞI O SĂRBĂTOARE A CUGETULUI
ROMÂNESC
Aşa cum bine a spus fratele nostru întru
cuget românesc, Poetul Grigore Vieru, Poesia a
avut  întotdeauna  drept  sfântă  menire  ”să
încurajeze soarele să răsară şi femeia să nască”.
Am citat aceste cuvinte nu întâmplător.
Ele-mi aduc aminte de salba de simţăminte care
mi-au răscolit fiinţa în acel crucial an 1989, când
la grădina de vară a urbei noastre, ne-a fost dăruit
de către Opera Română din Iaşi, un neuitat
spectacol intitulat ”Vin din Munţii Latiniei”,
spectacol de cuget şi simţire românească, în care
cele două arte Poesia şi Muzica s-au împletit în
chipul  cel  mai  armonios,  atingând  culmile
desăvârşirii. Îl avea ca protagonist pe Grigore
Vieru, fratele nostru de suflet şi sânge, alături  de
Silvia şi Anatol Chiriac, Iurii Sadovnic şi Grupul
Legenda.

Sunt 19 ani de atunci dar parcă a fost
ieri. Ca simplă spectatoare, am fost confruntată
în ziua aceea cu o privelişte cel puţin insolită: când
am ajuns în micul scuar din faţa grădinii Central
unde se aflau sute de oameni nerăbdători să-şi
manifeste simpatia şi admiraţia, precipitându-mă
spre intrare, am dat piept cu un nesfârşit cordon4 Cezarina Adamescu
de oameni ai ordinii publice, înarmaţi cu bastoane
de cauciuc, însoţiţi de câini lup şi purtând ţignale
stridente şi alte asemenea arsenale. Străjuiau
intrările stând la distanţă de 2 metri unul de altul
şi  păzeau  –  ce?    Un  artist?  Un  mare  poet
universal? Un grup folk? Cântăreţi de profesie?
Ce comedie! Dar oare Nichita a fost şi el păzit la
Struga, când a fost încoronat, pe drept cuvânt,
Rege al Poesiei? Dar alţi câţiva poeţi universali,
la marile festivaluri Herder sau Etna Taormina,
au fost oare tot atât de straşnic păziţi de fanii lor,
care nu fac altceva decât să-i admire nelimitat,
fără graniţe? Căci iubirea, admiraţia, afecţiunea
pentru oamenii de cultură şi artişti nu prea cunosc
graniţe. Ele transgresează şi Timp şi Spaţiu şi se
manifestă, în felul lor, zgomotos şi cât se poate
de sincer, nepremeditat, ci spontan şi, cu atât mai
puternic.
Şi apoi, cui i-ar trece prin cap să facă
cel mai mic rău unui Poet? Cum să loveşti o stea,
un luceafăr?
Dar atunci, am fost purtată ”nevoit” de
valul mulţimii şi condusă, mai bine zis îmbrâncită,
şi direcţionată, precum oaia la strungă pe un
culoar format din oameni în uniforme şi câini negri.
Se  pătrundea  în  şir  indian,  câte  unul,  ca  la
analizele micro, înaintând anevoios, ceea ce
sporea  starea    de  nervozitate  şi  mai  ales,
anxietatea. Parcă păşeam spre o cameră galbenă,
spre un  univers concentraţionar, unde nu există
decât intrare. În sfârşit am păşit pragul grădinii,5 O stea cãzând, se - naltã,
cu  inima  strânsă.  Eram  devastată  de  stări
contradictorii: teamă, bucurie, nerăbdare şi un
uşor  sentiment  de  culpabilitate  şi  mai  ales
penibilitate. Mă ruşinam chiar că nu pot să-mi
manifest în mod liber şi paşnic simţămintele de
admiraţie şi trebuie să fiu ”păzită” pentru acest
lucru. şi mă tot gândeam, cum s-or fi simţind
oaspeţii noştri moldoveni, fraţii de sânge, care
nu pot nici ei să se manifeste plenar şi sunt
condiţionaţi în ceea ce priveşte repertoriul.
Mi-am ales un loc, nu prea în faţă. De
altfel, puhoiul acela viu de oameni, fiind dirijaţi,
ocupaseră cam jumătate din suprafaţa grădinii
cinematograf de vară şi mai rămăseseră scaune
în cealaltă.
Acum pot să spun că plecasem de-acasă
c-un gând secret care putea fi lesne interpretat.
Dar era un gând aşa de nevinovat! Voiam, de
fapt, cu tot dinadinsul, să-l văd îndeaproape pe
Grigore Vieru, pentru care nutream şi nutresc şi
astăzi un simţământ de neţărmurită admiraţie.
Voiam să-i simt preajma, să văd nimbul acela de
inefabil care-i înconjoară, blând chipul, să-l ating
uşor, fie şi în treacăt, să mă încredinţez că există.
Am fost dintotdeauna excesiv de timidă.
Nu-mi place să dau buzna, să agresez actorii la
cabine, deşi-i iubesc şi respect foarte mult, având
pentru ei simţăminte speciale. De data aceasta,
trebuia,  era imperios necesar. Cu orice risc. Am
avut nevoie de un efort de voinţă şi un curaj fără
margini  să  pot  urca,  înainte  de  începerea6 Cezarina Adamescu
spectacolului într-un moment mai liniştit, cele
câteva trepte spre scenă, în culise, unde era un
vacarm de nedescris. Mult tineret şi copii se
înghesuiau la uşa cabinei Poetului. Oamenii de
ordine şi organizatorii spectacolului păzeau cu
străşnicie intrările. Maestrul se odihnea între
spectacole, era – mi s-a spus – bolnav şi obosit.
Aveam şi eu un buchet de crizanteme albe pe
care le purtasem precum pe o crenguţă de măslin
să vestesc PACEA. Mai avem la mine pregătite
anume, două portrete de-ale Eminescului nostru
şi  un ”arhipelag de  visare”, o plachetă  de versuri
proprii pe care o publicasem de curând. Un
modest omagiu. Atât cât mă pricepusem. Atât
puteam eu să-i dărui, fiindcă TREBUIA SĂ-I
DĂRUI CEVA,  o dată cu cele mai cuviincioase
mulţumiri pentru simplul fapt de a exista, de a
respira  acelaşi  aer  cu  noi,  pur  şi  simplu,
binecuvântându-ne şi iluminându-ne cu aura
chipului său, cu blândeţea din zâmbetul său, din
mirabilele dumisale cuvinte dăruite tuturor,
deopotrivă.
Dar… am fost îndepărtatată din preajmă
cu brutalitate, somată să părăsesc culisele dacă
nu vreau să dorm la miliţie. Atunci, cu un curaj
pe care doar disperarea, nebunia sau dragostea
ţi-l pot insufla, am rugat un impresar de la ARIA
să-i înmâneze florile şi cartea, explicându-i, că
nu doresc, de fapt, nimic altceva. A înţeles? N-a
înţeles? Cert e că a luat modesta mea ofrandă,
iar eu am coborât repede, tocmai la timp pentru7 O stea cãzând, se - naltã,
a-mi feri de priviri indiscrete, obrajii dogorind,
de parcă aş fi săvârşit o faptă nedemnă, de care
trebuia să-mi fie neapărat ruşine.
Pe toată durata spectacolului am avut
lacrimi în ochi. Nu-mi aduc aminte să mă fi
emoţionat atât de tare la vreun alt spectacol.
Sufletul meu  a vibrat în aceeaşi limbă cu a lor.
N-am să uit niciodată cuvântul de început al
spectacolului: Fraţilor!
Nu ne era îngăduit să răspundem altfel,
decât prin aplauze. Şi am aplaudat frenetic, fără
să mai iau aminte la şuvoaiele de lacrimi care
curgeau nestăvilit, am aplaudat împreună cu tot
norodul acela, în acordurile imnului : ”Eu vin din
munţii Latiniei/ Deci şi scrisul mi-e latin”.
Am hohotit pur şi simplu cu mâinile, până
când mi-au amorţit palmele.
Într-un târziu, m-am despărţit cu greu de
scaunul  meu  incomod  din  grădina  aceea
improprie pentru un spectacol de asemenea ţinută
artistică. Încet-încet, grădina a rămas pustie, prin
aer încă vibrând acordurile sublime, paleta de
timbre  şi  sonorităţi,  efect  al  memoriei
sintetizatorului, care parcă revărsau în sus, către
stele, picăturile unui cânt la psaltirion, peste glasul
blând, cald şi foarte tandru, foarte tandru (parcă
îmi şoptea numai mie?) al Poetului Grigore Vieru,
Papa Grig, părintele Abecedarului, Domnul cel
mai iubit din Republicile Româneşti ale Poesiei.
În acele mirabile zile, când toată urbea
respira  aerul  acestei  sărbători  a  cugetului8 Cezarina Adamescu
românesc, s-a interzis de către înalta conducere
a judeţului întâlnirea scriitorilor gălăţeni cu acest
frate de condei, limbă şi sânge. N-am înţeles
niciodată de ce. Să nu ne influenţeze sau să nu-l
influenţăm? Ca şi când Poesia n-ar cunoaşte şi
alte căi de comunicare subterană, de comuniune
spirituală, pânze freatice care se revarsă în suflete
provocând tandreţe-n averse, mari inundaţii
nostalgice din toate direcţiile şi întâlnindu-se într-
un punct comun, acolo unde nimeni nu poate
pătrunde decât Duhul Sfânt: sufletul omenesc.
Oamenii aceştia nu trebuie dinadins să
se caute, dar nici să se ocolească. Se găsesc
oricum. Se ghicesc de la distanţă purtând însemne
distincte. Insigne pe dinăuntru. Îi îndeamnă acel
dor care, cu ochii închişi devine şi mai intens,
mai flămând şi mai dornic de a-şi căuta afinităţi
elective.
De ce mi-a revenit în memorie în aceste
zile, după atîţia ani, concertul spectacol oferit de
moldoveni în ţara mumă, e lesne de înţeles.
Întâmplarea are un tâlc. Rădăcinile ei
încolţite, au seminţe adânc împlântate în lăuntrul
meu vulnerabil. Explicaţia ar fi aceasta:
Consider  ca  pe  un  drept  legitim  al
fiecăruia dintre noi nevoinţa de a-ţi cunoaşte
ascendenţii, de a şti cum şi de unde a apărut el în
lumea aceasta, care îi sunt rădăcinile.
Printr-un ciudat ”joc al întâmplării”, eu
nu mi-am cunoscut niciodată bunicii. Întreaga
copilărie am fost răvăşită de această acerbă9 O stea cãzând, se - naltã,
dorinţă: de a avea un bunic şi o bunică, dacă nu
chiar câte două perechi, la care să mă pot refu-
gia atunci când mă tem de îngheţ, de câini, de
vise urâte şi de întuneric.
N-am avut parte de această binefacere.
În schimb, am să vă spun o poveste simplă. Este
aceea  a  unei  femei.  În  acest  oraş  a  fost  cu
desăvârşire străină. N-a avut nici măcar o rudă
şi nu ştiu ce valuri o purtaseră aici, lângă bătrânul
acesta de fluviu, să nască prunci, să-i crească şi
să-i  statornicească.  S-a  născut  la  Olăneşti,
Judeţul  Cetatea  Albă.  Cântecele  cu  care  a
ademenit somnul pruncilor ei erau în limba dulce,
bolovănos  de  moale  şi  nespus  de  dragă  a
moldovenilor basarabeni.
La  vârsta  de  21  de  ani  şi-a  pierdut
definitiv părinţii, Sonia şi Filip, precum şi pe fratele
ei, Leonida care,  cu toţii, în iulie 1940, în primul
val al aşa-zisei ”retrocedări”, au fost deportaţi,
îmbarcaţi în bacuri, cu ce se aflau pe ei şi cu o
brumă de lucruşoare strânse-n pripă şi duşi pentru
totdeauna prin cine ştie ce zonă necunoscută a
Siberiei.
Oricâte  eforturi  a  făcut  femeia  să-i
găsească prin forurile internaţionale, prin Crucea
Roşie, prin ARLUS şi alte societăţi, s-au dovedit
fără rezultat. Nu le-a putut da de urmă, şi a trăit
aşa, toată viaţa cu nostalgia pierderii lor în suflet.
Uneori când spăla sau călca lenjerie, femeia
aceea blândă şi frumoasă şi tristă, cânta pe limba
ei uşor deformată, cântece din copilărie şi lacrimi10 Cezarina Adamescu
mari îi cădeau în albie, făcându-se una cu spuma
aceea, imaculând-o. Niciodată n-a spălat rufe,
fără să plângă.
De atunci nu pot să suport când văd o
femeie spălând rufe în albie.
De 7 ani, femeia aceea, s-a dus să se
întâlnească  în  Patria de sus, cu părinţii şi fratele
ei, Leonida. Către sfârşit, încetase să-i mai caute,
i se părea totul zadarnic. Dar a trăit jumătate de
veac cu această imensă durere în suflet. Purta,
până în zilele din urmă, urmele unei frumuseţi
aproape nepermise pentru  o femeie săracă şi
rămăsese la fel de blândă şi nefericită.
Femeia aceea s-a numit Arionda şi dintr-
o fericită întâmplare, a fost mama mea.
O clipă, la spectacolul acela, am avut
gândul nerverosimil că artiştii de peste Prut au
respirat acelaşi aer cu bunicii mei necunoscuţi şi
pierduţi  pentru  totdeauna,  că  le  pot  regăsi
surâsurile pe chipurile acestor oameni atât de
îndrăgiţi în lumea fermecată a cuvântului şi a
muzicii, că-i regăsec chiar. Şi că mi se va permite,
să le încredinţez fără rezerve, sufletul şi întreaga
fiinţă.
Iar pe Grigore Vieru îl situez  coborâtor
din spiţa funciară a  buneilor mei materni, a
unchiului Leonida şi a neuitatei  mame mele,
Arionda.

 21 iunie 2008,
Începutul verii astronomice

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu