vineri, 25 martie 2011

CA O PASĂRE IBIS....TOCMAI TU? CA O PASĂRE IBIS...

-moment poetic dedicat lui Nichita Stănescu-

Aş vrea să-ţi vorbesc tăcând
câteva vorbe despre tăcere.

Ce adiere!
Ce sfânt miros
de piele de Făt Frumos
trecând dureros din tăcere-n tăcere
prin aerul majestuos…
Ce stări şi ce sunete par
că nu se întâmplă
de la tâmplă la tâmplă,
născute din verbul natal
cu iz preacurat de Santal!
Încet-încet
Tăcerea s-a îndrăgostit
de poetul ascet
şi-acum suie spre inima lui
bătută în cui…
Ah, tu, lumină, tu,
întoarce-te acasă.

Se-mplinise anul
de când Nicetas Remesianul
plecase spre zări mai albastre
să locuiască o stea
aproape de inima mea.
şi cu cât se depărta
devenea în mine prezent
imanent
ca un spirit înalt
cu străluciri de nevină
ce flutură-n larg
corăbii întregi de lumină…

Negru fără de alb

colţi de fildeş, fără de elefanţi,
eu fără de mine,
tu!

Doar cu privirea mai ţii timpul
fix în echilibru.
Pare neverosimil
dar nimeni nu ţi-a aflat
cu adevărat chipul tău metafizic.
Nimeni nu-ţi ştie candorile,
cântecul trist pe care-l cânţi
doar la vreme de bucurie.
Muşcând din ochi
Ca dintrun animal rănit
te cuibăreşti în străfundul vederii
din cădere făcând
o înălţare pe culmi nesfârşite.
Ave, Hristea Nichite!

Nenăscut fiind
nimeni nu mă va vedea
murind

Era la-nceputul secundei
cu numele Azi.
Natura lucrurilor se afla
ca şi ieri în devenire
de nicăieri.
De atâta zăpadă
se făcea primăvară în suflete.
-Ia-mă cu tine, îngere,
căci vreau să mă nasc
în inima ta.
-Chiar da? întrebă îngerul.
-Chiar da, răspunse Nichita.

Doamne, ce fel de pâine
voi mai fi fiind şi eu
şi pentru cine?

Cât de viu ai rămas,
cât de viu eşti,
mai presus de fire,
în lumea limbii româneşti
născându-te mereu,
prin moarte întru nemurire…

El începe cu sine
şi sfârşeşte cu sine.
Nu-l vesteşte nici o aură.

L-am văzut cum se-nălţa,
se-nălţa
în timp ce în pământ cobora.
Eu l-am văzut înviind în timp ce murea.
L-am văzut cum din cuvânt
se năştea, nemurea,
l-am văzut cum
cu ochii închişi ne privea.
Îngerii îl dezmierdau,
îl priveau drăgăstos
şi cum de atâta privire
îl durea sufletul până la os.
Îl ridicau de subsiori
Până la nori zicându-i :
-Bate din aripi şi zbori!
Se făcuse aidoma lor
înger
şi blond
şi zburător!



Doamne, eu nu pot să mor!
mi-e viaţa veşnică şi rană
şi nu pot să mor
şi ninge şi nu pot să mor
şi mi-e foarte frig când
foarte ninge
şi nu pot să mor!

Nu muri
dacă nu ştii încă să zbori
nu muri
pentru că nimeni nu ştie
cum e să mori pe vecie,
să cazi în cer
ca o ploaie de meteori.
Să mori,
mă gândesc uneori
e ca şi cum ai naşte
un cântec de lebădă argintie
să naşti stele-n dureri
şi să le azvârli de nu-ştiu-unde
spre nicăieri…
 
Eu mor cu fiecare lucru
pe care îl ating

Tu suferi
eu sufăr
pentru întreg universul.
Suferi şi sufăr de versul
sfărâmat în vitralii
întro biserică
sfântă şi sferică
plină de pietre sculptate
pe jumătate.
Cioplitorul s-a suit
şi atârnă pieziş printre sfinţi
pe un iconostas auriu şi pare
mai viu decât fusese vreodată.
Mă doare, te doare versul divin
cu care te-nchini şi mă-nchin
silindu-l să zboare-n ninsoare
precum o ceată de serafimi…

Ochii mei, fiii luminii,
Ce noroc al vieţii mele
Lumina asta cu fii!

Lumina mă alerga nebuneşte
spre rai.
Tu nu erai să mă aperi de ea.
O simţeam cum din creştet
îmi izvodeşte
şi mi se revarsă pe trup
ca nişte spiţe pe care
nu puteam în nici un chip
să le rup.
Avea răsuflarea fierbinte
şi voia să mi se aciueze în minte.
Îmi sărea în obraz
ca o scânteie de topaz.
N-am nici o vină, am strigat
dacă nu pot să scap de lumină
şi trebuie s-o port pretutindeni
în sevă, în plasmă
ca pe o neasemuită fantasmă…

-Cum vedeţi poezia, acum,
faţă de celelalte arte?
-În chip amoros şi
îmbrăţişător.

Mi-e iarnă şi ning de Nichita
şi-un duh angelic mă fură
mă bate cu fluturi pe gură
cu nemiluita.
Împărtăşeşte-te, îmi spune,
din trupul cu răni al Cuvântului
venit în lume smerit
să se cunune cu poezia
cea care atât de mult l-a iubit.

Şi nici de frig nu pot să mor!
nu pot să mor!
Doamne, mă chinuiesc şi nu pot
să mor!
Doamne, eu nu pot să mai mor!


Pletele ninsorii
trebuiau retezate brutal
cum sunt retezate de aer
coamele albe de cal,
sub şeile fluturânde.
Doamne, mai taie, îţi zic
coama ninsorii un pic
sau leag-o de-o stea
de inima mea,
să poată muri
cel ce iubirea iubea
şi nu poate
când ninge în hohot
ieşi din starea de A FI.

Nimic nu este altceva.
Totul este totul.
Iar eu sunt tu.

Se confunda înserarea cu aurora.
Nu mai ştiai, una alteia,
care-i e sora.
Se îngemăna codrul cu vântul.
Nu mai ştiai al cui
îi e şuieratul şi cântul.
Se unea cerul cu apa
de nu maia ştiai
a cui e oglinda, mioapa.
Numai tu nu te confundai cu nimeni,
nu, nu.
Deşi îmi spuneai mereu
că eu sunt tu.
-Spune-mi despre stele.
-Mă tac.

Haide şi nu mai zburătăci,
pasăre.
Haide şi nu mai şuiera-n ferestre,
vânt.
Nu vezi, soare,
Cum s-a împuţinat luna?
Nu vezi cum mi se întunecă faţa?
Nu vezi, mamă, cum mi se împuţinează
viaţa?

Nu se ştie cine respiră
pe cine.
Ai nemurit pentru noi
suav şi frumos
în mişcare.
Strigând : „Res-pir!” ai uitat
să respiri
şi n-ai apucat să ne spui
că te doare
lumina şi umbra,
cerul şi stelele,
pana de os împlântată duios
la răscrucea cuvântului
cu vorbirea.
Ah, cum te mai paşte încă, iubirea,
Făcându-te prizonier
în ideea de zbor
nemuritor şi înalt
spre un cer de bazalt
care nu-i altul
decât acela care ţi-a sprijinit
matern, zborul…


Moare numai cel care se ştie
pe sine,
se naşte numai cel care
îşi este sieşi martor.

Şi astăzi te locuieşte zborul,
Nichita,
iar crugul lui – osie de lumină
mi se topeşte de văz,
de auz, de pipăit, de miros.
Un ochi se scurge-n clepsidră,
un altul pe şira spinării delfinului
îşi caută propria orbită.
Din întunericul încremenit
se naşte o stea de sidef
sculptată cu numele mamei…

Moartea se aseamănă
întocmai cu naşterea.
Nimic nu este altceva.

Şi-am zis aripă de stea
Moartea, Doamne, nu mă vrea.
Şi-am zis aripă de zeu
Moartea nu-i pe placul meu.
Şi-am zis aripă de lut
Moartea Doamne, nu m-a vrut.
Răsărit de soare nins
Moartea însăşi m-a respins.
Şi-am zis asfinţit de soare
Moartea asta e-o-ntâmplare.
Pace vouă, maştere,
Moartea-i simplă naştere!

În caii cei mâncaţi de lupi
când încă mă mai ninge
un cer de stele care-l rupi
la mine pe meninge,
tu.

Iată, am vârsta
la care ai nemurit tu.
Iată am înapoi,
înainte,
jumătate de veac de cuvinte.



Mi-s anii grei



aşa cum grele-s elitrele



deşi le-am lustruit frumos



până la os



căci crezum



c-ai să vii să mă iei



dincolo de praf şi de fum



pe spinări de nălucă



atunci când mă cuprinde



năprasnic dorul de ducă…


 
Noi doi, pădure, ce făcum?
Ningeam şi eu
ningeai şi tu
şi se-ngroşau
nămeţii-n câmpuri.
Ne sprijineam de raze stinse
tăiate-n unghiul unei seri
şi-naintam prin încăperi
purtând în vis
pe pleoape ninse
fantoma unui gând
de nicăieri…
Numai viaţa mea va muri
pentru mine-ntr-adevăr,
cândva.
Numai iarba ştie gustul
pământului.
Pământului de suflet – tu – sămânţa
Cu lacrime curate l-ai spălat
şi pe o troiţă de la Săpânţa
Nichita – numele ţi l-ai sculptat.
O candelă ce suie în tărie
cuvântul tău mă arde şi mă doare
şi mistuie din cap până-n picioare
pământul meu de carne şi suflare…
Vino repede de tot
nici să mor nu ştiu să pot
duce-mă şi dulce-mă
naşte-mă şi moare-mă.
Doamne, priveşte,
Moartea nu mi se potriveşte.
Nu mi se potriveşte bunăoară
nici statul nemişcat la orizontală.
Când o fi Doamne, să mor
fă să fie lin, uşor
până-n fapt de înserare
să rămân drept în picioare.
Iar în fapt de noapte-adâncă
să rămân un stei, o stâncă.
Doamne, ascultă ruga mea
pironeşte-mă de-o stea
şi la mâini şi la picioare,
spânzură-mă de ninsoare!
Se moare din doi în doi
astfel că
numărătoarea se face pe sărite.
De din infinit coboară
stea amară.
Nu amară de amar
ci de dulcele nectar.
Nu amară de pelin
ci de crin muiat în vin
şi de harul sfinţitor
ce mă face mai uşor
(dez)însingurat să mor…
O, prietene,
cum este albastrul tău?
Aveam rău de albastru.
rău de ochi vezi aveam
azvârliţi spre înălţime
ca nişte suliţi rămase în aer,
fără întoarcere
şi mă îmbolnăveam foarte des
de absenţă.
Rău de tăcere aveam,
de străină privire,
rău de gol de cuvânt aveam,
de neiubire…
Atâta să nu uiţi
că el a fost un om viu,
viu,
pipăibil cu mâna.
În fiecare noapte
te smulg din inima mea.
În fiecare dimineaţă
eşti iarăşi acolo.
În fiecare anotimp
sufletul tău, Nichita
mă ceartă
că m-am lăsat
crucificată de stele
in poartă…

Încerc să pătrund, să m-adaug,
să fiu.
Tinerele fete îţi poartă
ca pe cercei de diamant
cuvintele la ureche
iar Necuvintele ca pe verighete.
Îşi înfăşoară literele
la brâu şi pe sâni
şi te adulmecă
precum aerul aburind
de miros de pâini.
Fără saţiu
fecioarele îţi poartă
dorul în timp
şi în spaţiu….
Pur şi simplu,
el adulmecă existenţa
şi ia naştere lăsându-se
devorar de ea.
În anul de graţie, AZI,
de la naşterea sinelui
nici n-apucase
secunda
bine să se usuce,
pe când trupul tău
tăia aerul
în formă de cruce…
Născut dintrun cuvânt
îmi duc înţelesul
întro pustietate divină.
Parcă ai căzut din fire
văduvit de-o vrea iubire.
Parcă ai căzut din stea
cu o bufnitură surdă.
Umbra ta te urmărea
cu privirea grea, absurdă.
Râs cu plâns, zilele tale,
pâine de lacrimi căzută-n pocale
-hrană diurnă-
şi peste toate – surâsul –
se năştea dinăuntru
luminându-ţi umbra
răsădită-n pământul întoarcerii.
Aş minţi dacă aş spune
că nu regret nimic,
dar iarăşi aş minţi
dacă aş spune că regret ceva…
Spune-mi,
eşti în stare să fii?
Poţi tu să te naşti,
să adaşti,
să vii din venire
şi să-ţi fie drag
de această iubire?
O, prietene, asemenea fiind
altcuiva,
eu nu voi mai fi, căci un lucru
asemenea altuia, nu există.
Te-ai rupt, te-ai smuls,
te-ai lăsat străpuns
de starea eternă
de-a nu fi,
continuând să fii pentru noi
-suflet-
de unde nu există smulgere.
Schimbă-te în cuvinte,
repede cât mai e timp!
Schimbă-te în cuvinte
precum îţi zic!

Ştii tu de unde vineri

cel care se scrie cu sânge
pe sine?
Unde e patria lui?
Părinţi are dânsul, destui?
Unde sunt moşii, strămoşii?
Din pământul de sine
el scoate litere roşii
şi fără de ştire
inima sa devine
o neasemuită vorbire…

Eu stăteam la o margine a orei,
tu – la cealaltă,
ca două toarte de amforă.

Ah, cum te iubeau
iubitele, stelele!
Şi cum se-nvârteau
în jocul lor vesel,
nebunele, ielele!
Stăteai răstignit
între stele şi zâne
şi-ai adormit cu trupul
lungit, aburit
pe zăpada
scrijelată cu nuduri
păgâne…

De ce scriu? Pentru că poezia
Este o lacrimă care plânge cu
Ochi!

Limba în care te-ai născut
limba numită duminică
e patria ta.
Şi printre atâtea popoare
migratoare
tu ai rămas să locuieşti
în această duminică,
la fel cum rămâi
în aerul de respirare.

Viaţa nu e născută pentru
a fi ucisă, nu, nu, nu!
striga mama mea, născându-mă!

Am mamă, nevoie
de o sfântă placentă
să reînviu
din moartea mea aparentă.
Am nevoie de-un ochi
să mă ascund de deochi.
De o inimă, să ies din viaţa mea
minimă.
De un suflet mi-e foame,
mi-e sete,
cu mirosul de serafim să mă-mbete.
De o nouă viaţă, mamă, mi-e dor,
ca o fluturare de aripi uşoare,
mă rog de moarte să nu mor
ci să-mi fie dor de-o zburare…

Dă-ne mie, mamă şi prietenilor mei de
de băut
şi după ce ne săturăm setea de viaţă
dă-ne de murit, mamă!

Ce fel de joacă
s-a mai născocit?
Lemnul de toacă
a lăstărit;
lemnul de cruce
pus în răscruce
să se usuce
parcă aşteaptă
mâini şi picioare
de răstignit…
Ce fel de astră,
blândă, măiastră,
în infinime
s-a prăvălit?

Tocmai tu, tocmai tu,
de ce tocmai tu,
de ce tocmai tu?
Ca o pasăre Ibis,
Ca o pasăre Ibis…


Cezarina ADAMESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu